Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Primul elicopter navalizat intră în serviciul Forțelor Navale Române
Programul de înzestrare a Forțelor Navale cu elicoptere a început în mai 2005, când a fost semnat contractul de achiziționare a trei elicoptere care vor deservi fregatele românești pe timpul desfășurării misiunilor specifice.
Opt ofițeri de marină au obținut brevetul de pilot în anul 2006, după ce au absolvit cursurile de pregătire la Școala de Aplicație a Forțelor Aeriene de la Bobocu. Piloții au continuat pregătirea în cadrul Bazei 90 Transport Aerian de la Otopeni. În paralel, s-a desfășurat instruirea personalului tehnic care va deservi elicopterele navalizate.
Din luna februarie și până în iunie 2007, elicopterul naval a fost testat în condiții meteo diverse, la sol și la bordul fregatelor. Pe timpul testelor, aparatul a fost supus unor solicitări specifice mediului marin și misiunilor pe care le va îndeplini. După parcurgerea acestora, a urmat omologarea elicopterului de către o comisie mixtă, formată din reprezentanți ai Ministerului Apărării și ai firmei producătoare, IAR Ghimbav.
Jurnaliștii interesați să participe la ceremonial vor fi așteptați la intrarea în Portul militar de către reprezentanții compartimentului relații publice, vineri, 13 iulie 2007, începând cu ora 09.30.
* * *
Primele elemente de aviație în Marina Română datează din iunie 1920, când câțiva ofițeri de marină au fost chemați pentru a lua în primire 12 hidroavioane care reprezentau capturi de război din campania anului 1919. Hidroavioanele au fost revizuite în Arsenalul aeronautic de la Cotroceni - București, după care au fost trimise cu trenul în portul Constanța, unde s-a constituit Grupul de Aviație Maritimă, aflat sub comanda căpitanului Constantin Negru.
Primul zbor cu un hidroavion s-a executat la 21 iulie 1920, în portul Constanța. Având în vedere că portul Constanța nu prezenta condiții prielnice pentru activitatea de zbor a hidroavioanelor, datorită activității portuare intense, Hidroaviația românească a fost dotată cu o bază pe lacul Siutghiol, în partea de nord a orașului Constanța. În dotarea Hidroaviației au intrat apoi hidroavioanele S 55, care în aproximativ 15 ani de exploatare nu au avut nici un accident. În timpul celui de-al doilea război mondial, hidroaviația română nu a pierdut nici un aparat în confruntările directe cu inamicul.
Biroul de Presă al Ministerului Apărării