Ministerul apărării naționale a postat marți, 5 iulie, pe pagina proprie de internet, în procedură de transparență legislativă, forma inițială a unui proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare.
Soluțiile legislative propuse asigură coerența și corelarea conținutului legii cu prevederile actelor normative în domeniul apărării și securității naționale nou intrate în vigoare.
Una dintre cele mai importante prevederi este adăugarea unei noi categorii de personal, militar voluntar în termen, în structurile Ministerului Apărării Naționale, precum și crearea cadrului legal privind participarea la programul de pregătire militară de bază a acestora. Astfel, pe timp de pace, cetățenii români, bărbați și femei, cu domiciliul stabil în România, cu vârste cuprinse între 18 și 35 de ani, care nu au îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă, vor putea solicita Ministerului Apărării Naționale participarea, pe bază de voluntariat, la un program de pregătire militară de bază, cu durata de până la patru luni, în calitate de militar voluntar în termen. Prin introducerea acestui concept se are în vedere creșterea cantității și calității rezervei de mobilizare, care s-a diminuat progresiv ca urmare a suspendării, începând cu 1 ianuarie 2007, a serviciului militar obligatoriu pe timp de pace. Ca urmare, cetățenii români care vor executa, după adoptarea actului normativ, serviciul militar în calitate de militar voluntar în termen pot reprezenta o sursă importantă pentru completarea rezervei de mobilizare a Armatei României. Conform propunerii legislative, pe timpul derulării programului de pregătire militară de bază, militarii voluntari în termen vor beneficia gratuit de cazare, drepturi de echipare și de hrană, asistență medicală și medicamente, precum și de indemnizație lunară, similare militarilor în termen cu gradul de soldat, și se vor supune prevederilor legilor și regulamentelor militare. La finalizarea programului de pregătire, aceștia vor primi o indemnizație reprezentând trei câștiguri salariale medii brute utilizate la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat aferente anului pentru care se face plata, urmând ca centrele militare să îi ia evidență și să îi introducă în rezerva operațională.
O altă prevedere a proiectului se referă la crearea cadrului legal privind instruirea rezervei operaționale pe timp de pace, similar rezerviștilor voluntari, avându-se în vedere necesitatea menținerii aceluiași nivel de pregătire militară a acestor categorii de rezerviști care pot completa, în situațiile prevăzute de lege, structurile cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale. Totodată rezerviștii pot fi concentrați, pe timp de pace, pentru îndeplinirea unor misiuni pe o perioadă determinată, potrivit nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.
Proiectul își propune, totodată, stabilirea cadrului legal privind efectuarea recrutării-încorporării, în situația reinstituirii serviciului militar obligatoriu în calitate de militar în termen, potrivit legii, respectiv pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum și pe timpul stării de asediu. Elaborarea pe timp de pace a unui plan anual de recrutare-încorporare este necesară pentru fundamentarea documentelor de planificare operațională, administrativă și bugetară la nivelul structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale, precum și al celorlalte instituții cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.
De asemenea, se abrogă prevederea privind obligativitatea prezentării cetățenilor încorporabili și rezerviștilor la centrul militar cu prilejul schimbării domiciliului, având în vedere că prin Centrul Național de Administrare a Bazelor de Date privind Evidența Persoanelor se vor pune la dispoziția structurilor Ministerului Apărării Naționale cu atribuții privind evidența recruților și a rezerviștilor, informațiile necesare pentru actualizarea bazelor de date proprii, inclusiv cele referitoare la schimbarea domiciliului.
Prin noua lege, se va reglementa recunoașterea executării serviciului militar de către cetățenii care au îndeplinit această formă de pregătire în armatele altor state și, totodată, se va clarifica modalitatea prin care cetățenii români, respectiv, cetățenii încorporabili, rezerviștii voluntari și rezerviștii își exercită dreptul și obligația constituțională de a apăra țara. Astfel, în funcție de starea excepțională instituită sau declarată, de locul în care își au domiciliul, în România sau în străinătate, precum și de prezența/absența temporară în/din țară, aceștia se vor prezenta pe baza înștiințării în scris la domiciliul din România, în locul, la data și ora prevăzute în ordinul de chemare sau în locul și la termenul prevăzute de lege.
Alte prevederi din proiectul de lege includ reglementarea modului de păstrare a locului de muncă pe toată durata cât salariații participă la exercițiile și antrenamentele de mobilizare, sunt concentrați/mobilizați, conform legii, sau îndeplinesc serviciul militar în declararea mobilizării și a stării de război sau la instituirea stării de asediu, precum și crearea cadrului legal prin care centrul militar poate chema de cel mult trei ori pe an cetățenii încorporabili, recruții și rezerviștii pentru clarificarea situației militare.
Textul inițial al propunerii legislative poate fi consultat pe pagina de internet a MApN, la următoarea adresă: https://tinyurl.com/2edchzrp.
După valorificarea propunerilor, sugestiilor și opiniilor transmise de persoanele interesate pe timpul rezervat pentru perioada de transparență legislativă, și primirea observațiilor și propunerilor, de la instituțiile avizatoare, proiectul va fi transmis de Guvernul României Parlamentului, pentru dezbateri și adoptare.