Direcţia Informare şi Relaţii Publice
E-mail: presamapn@mapn.ro
Contact: 021-319.60.22
Ceremonie militară la Porțile Transfăgărășanului
Cele două monumente, reprezentative pentru ARMA GENIU, au fost reabilitate printr-o serie de lucrări de restaurare desfășurate în lunile mai și iunie a.c. de militarii geniști din Forțele Terestre, în cadrul manifestărilor dedicate împlinirii, pe 31 mai, a 150 de ani de la înființarea armei geniu.
La festivitate vor participa reprezentanți ai Statului Major al Forțelor Terestre, ai Diviziei 4 Infanterie "Gemina", autorități locale și județene, precum și ofițeri în rezervă și retragere care și-au pus, de-a lungul timpului, amprenta asupra evoluției acestei nobile arme, militari ai Brigăzii 10 Geniu și ai Batalionului 136 Treceri "Apulum", unități direct implicate în lucrările de ambientare și montare a plăcilor comemorative.
Pe portalul Armata TV, la categoria "Documentare", se găsește un material video intitulat "Enigma Transfăgărășanului". Link: http://www.mapn.ro/armatatv/categoria7.php.
* * *
Istoria construcției Transfăgărășanului este strâns legată de Arma Geniu, structuri reprezentative ale acestei nobile arme a Armatei României demarând lucrările la începutul anului 1970, sub comanda generalului Vasile ȘICLARIU, comandantul Armei Geniu din acea perioadă. Coordonarea șantierului din sectorul nordic, cuprins între șoseaua Făgăraș - Sibiu până la cota 2042 m, la intrarea în tunel, a fost misiunea colonelului, pe atunci, Nicolae MAZILU, comandantul Regimentului 52 Geniu "Alba-Iulia", iar pe sectorul sudic lucrările au fost executate de Regimentul 1 Geniu "Alexandru Ioan Cuza", comandat de colonelul Ștefan BEDIU.
Pentru construirea acestei capodopere, ce rivalizează cu marile drumuri din Alpi, s-au construit circa 4 milioane m3 de terasament, 290 de mii m3 de fundații, 598 de mii m3 de suprastructuri de macadam, 290 de mii m3 de zidărie, 830 de lucrări transversale, 27 de viaducte și poduri deosebit de rezistente, s-au folosit peste 6 milioane de kilograme de explozibil, iar utilajele și mașinile au consumat mai bine de 18 milioane de motokilometri și 316 mii de motoare.
Aproape 40 de morți și tot atâția răniți au constituit jertfa pe care Munții Făgăraș au cerut-o pentru făurirea acestei opere de artă, o magistrală a înălțimilor ce impresionează prin măreție și spectaculozitate.
Poarta Geniștilor marchează momentul în care, în martie 1971, geniștii s-au dovedit a fi mai puternici decât stânca, deschizând drumul Transfăgărășanului.
Poarta Întâlnirii marchează locul în care, la 16 august 1971, echipele care lucrau la acest tronson au realizat joncțiunea.
Biroul de presă